Tartu Ülikooli Narva kolledž juhib suurt rahvusvahelist projekti, mille eesmärgiks on kaasajastada võõrkeelte õpetajate õppekavasid kaheksas Ukraina ülikoolis. Projektil on ambitsioonikas eesmärk viia kolme aastaga Ukraina võõrkeelte õpetajate õppekavad Euroopa õppekavadega võrdselt heale tasemele.
Projekti on kaasatud 8 Ukraina ülikooli üle riigi, kolm partnerit Euroopa Liidu liikmesriikidest Eestist ja Saksmaalt ning üks partner Suurbritanniast. Projekt keskendub ülikoolide õppekavade arendusele, õppe metoodikate kaasajastamisele ja üldisele mitmekeelsuse toetamisele kõikidel hariduse astmetel Ukrainas.
“30 aastat pärast NSVL lagunemist on Ukraina haridussüsteem tervikuna valdavalt ikka veel endiselt ukraina-vene kakskeelne. Samal ajal, kui inglise keel on muutunud lingua franca’ks Euroopas, platseerub Ukraina Euroopa rahvaste hulgas viie viimase seas inglise keele oskuse poolest. Ukraina kõrghariduses on üks väljakutse just inglise keele oskuse parandamine ja seda kõikidel hariduse astmetel ning esimene samm selles suunas on just võõrkeelte õpetajate ettevalmistuse viimine võimalikule parimale tasemele,“ selgitas projektijuht Oleksandra Golovko Tartu Ülikooli Narva kolledžist. “Ajale jalgu jäänud võõrkeelte õpetajate õppekavad ja õpetamise metoodikad, innovatiivsete haridustehnoloogiate kasutuselevõtu puudulikkus, vähene ülikoolide rahvusvahelistumine ja rahvusvaheline koostöö on peamised takistused, mis on aeglustanud märkimisväärselt Ukraina ülikoolide õppe kvaliteedi arengut. Ukrainal on vaja uut õpetajate põlvkonda ning kaasaegseid õpetamise metoodikaid ja lähenemisi, mis toetaksid keelelist ja kultuurilist avatust ka Euroopa suunal,“ lisas Oleksandra Golovko.
„Tartu Ülikooli Narva kolledži ja Eesti ülikoolide kogemus selles vallas on Ukraina jaoks väga asjakohane, kuna olud, milles Eesti ja Ukraina kõrgharidus omal ajal olid, olid ju sarnased,“ lisas projekti teaduse ja arendustegevuse eest vastutav teadur Kristina Kallas. „Ka on Tartu Ülikooli Narva kolledž arendanud 20 aastat võõrkeelte õpetajate ettevalmistust vene emakeele baasil ja saavutanud selles Euroopa tipptaseme. Seda kogemust ja teadmist on Ukrainal täna väga vaja,“ lisas Kallas.
Projekti rahastatakse Euroopa Liidu Erasmus+ KA2 programmist ja partnerite omavahenditest. Projekt kestab kuni novembrini 2022. Projekti on kaasatud järgmised ülikoolid: Tartu Ülikooli Narva kolledž (juhtpartner), Heidelbergi Kõrgem Pedagoogiline Ülikool (Saksamaa), Astoni Ülikool (Suurbritannia), Interlink Academy (Saksmaa) ning Ukrainast Zaporizhzhia Riiklik Ülikool, Poltava Riiklik Pedagoogiline Ülikool, Mykolaivi Riiklik Ülikool, Horlivka Võõrkeelte Instituut, Kharkivi Riiklik Ülikool, Cherkasy Riiklik Ülikool, Ternopil Riiklik Pedagoogiline Ülikool, Prekarpaatia Riiklik Ülikool, Ukraina Haridus- ja Teadusministeerium, “TESOL Ukraine” Inglise Keele Õpetajate Ühing.